Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2009-05-22 |
タイトル |
|
|
タイトル |
科学教育における「記述論理」と物質に関する「巨視的概念」の形成について |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
記述論理 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
巨視的概念 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
物質 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
金属 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
純物質 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
混合物 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
同一視 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
分類 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
抽象的 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
科学教育 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
descriptive logic |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
madroscopic concept |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
substance |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
metal |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
pure substance |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
mixture |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
identification |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
classification |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
abstract |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
science education |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ETYP:教育関連論文 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
科学教育 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
森川, 鐵朗
澤田, 和弘
Morikawa, Tetsuo
Sawada, Kazuhiro
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
具象物をAとし,巨視的概念(自然科学で使われる物質,金属,純物質,混合物,酸,塩基など)をBとする。BはAを包含するが,科学教育では,Bの理解は抽象的だから難しいといわれている。ここで「AならばBである」「AはBではない」などを「記述」とよぶ。本稿では,生徒・学生が一群の「記述」を学習して巨視的概念を形成する方法を明らかにする。授業実践における調査結果は,科学教育における「記述論理」の重要性を強く示唆している。 |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
Let A be an "object" in the real world; and B be a macroscopic concept such as matter, metal, pure substance, mixture, acid, and base in natural science. A implies B, but it is well-known that understanding B is difficult in science education, because B is abstract. Here "A is B", "A is not B" etc are called "descriptions". The present paper deals with a method, by which a class of students learns a list of descriptions to form macroscopic concepts. The examination in an introductory science course suggests that "descriptive logic" plays a very important role in science education. |
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要
巻 24,
号 2,
p. 459-469,
発行日 2005-03
|
出版者 |
|
|
出版者 |
上越教育大学 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0915-8162 |
論文ID(NAID) |
|
|
関連タイプ |
isIdenticalTo |
|
|
識別子タイプ |
NAID |
|
|
関連識別子 |
AN10284863 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |