WEKO3
アイテム
幼稚園に就園する3年間で幼児が習得する数字命名の実態
http://hdl.handle.net/10513/216
http://hdl.handle.net/10513/216f8c0effe-a910-4257-88e7-71ff0635c3a7
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-22 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 幼稚園に就園する3年間で幼児が習得する数字命名の実態 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 数字の命名 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | インフォーマル算数 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 幼児教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 数概念 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | naming a numerical character | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | informal arithmetic | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | early childhood education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | number concept | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | STYP:幼稚園 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
丸山, 良平
× 丸山, 良平
× Maruyama, Ryohei
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は幼稚園3歳クラスに入園した幼児が,園を修了するまでの3年間にわたって数字の命名を習得する実態を縦断的な分析により明らかにすることである。対象児は新潟市の一幼稚園に就園している幼児85人である。この幼稚園では特別な数教育といわれる指導は行われていない。数字命名課題は教材として市販されている数字カードを使い,13の問題で構成する。この課題を毎年度2回,計6回実施した。そのデータを分析して幼児が習得する数字命名の実態を検討した。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to investigate longitudinal features of children's acquisition of numerical characters' names over three years at a kindergarten. Eighty-five children from one kindergarten in Niigata participated in this project. They did not have any special arithmetic instruction at the kindergarten. They were asked names of thirteen kinds of numerical characters after been shown commercial number cards as teaching material for young children. The data obtained from these tasks were collected twice every school year for three years, and thus amount to six samples as a whole. We analyzed these data and elucidated children's acquisition of numerical characters' names. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 24, 号 2, p. 637-650, 発行日 2005-03 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |