ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 24 (2004-2005)

学年教師集団の雰囲気と教師-生徒関係および生徒の学校適応感の関連

http://hdl.handle.net/10513/217
http://hdl.handle.net/10513/217
35a614e2-2043-434e-a0ac-3b8abea4551f
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo24_1-03.pdf kiyo24_1-03.pdf (979.5 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-05-22
タイトル
タイトル 学年教師集団の雰囲気と教師-生徒関係および生徒の学校適応感の関連
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 教師集団雰囲気
キーワード
主題Scheme Other
主題 教師-生徒関係
キーワード
主題Scheme Other
主題 学校適応感
キーワード
主題Scheme Other
主題 中学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 group atmosphere of teachers
キーワード
主題Scheme Other
主題 teacher-pupil relationships
キーワード
主題Scheme Other
主題 school morale
キーワード
主題Scheme Other
主題 junior high school pupils
キーワード
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
キーワード
主題Scheme Other
主題 STYP:中学校
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 越, 良子

× 越, 良子

越, 良子

ja-Kana コシ, リョウコ

Search repository
西條, 正人

× 西條, 正人

西條, 正人

ja-Kana ニシジョウ, マサヒト

Search repository
Koshi, Ryoko

× Koshi, Ryoko

en Koshi, Ryoko

Search repository
Nishijyo, Masahito

× Nishijyo, Masahito

en Nishijyo, Masahito

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,中学校における学年教師集団の雰囲気と,教師一生徒関係および生徒の学校適応感との関連を検討した。2つの中学校の第2学年の生徒に,学年教師集団の雰囲気と教師一生徒関係,自身のスクール・モラールについて評定を求めた。結果から,学年教師集団の明朗性と連携性の雰囲気が,教師集団に対する生徒の受容的関係性に影響を及ぼし,そうした関係性が生徒のスクール・モラール全般に影響していた。これは,教師集団構造の生徒に及ばす影響力を示す。また,生徒が教師に対して主体的あるいは能動的にもつ関係が,生徒の学校適応に関連することが示唆された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper investigated causal relations among a group atmosphere of teachers, teacher-pupil relationships, and pupils' school morale. Second grade pupils in 2 junior high schools were asked to rate a group atmosphere of teachers in charge of their 2nd grade classes, relationships with teachers they had, and their school morale. Results showed that a bright and cooperative group atmosphere of teachers influenced pupils' acceptance of teachers, and that teacher-pupil relationships influenced pupils' general school morale. These implied the influence of a structure of teachers over pupils, and also suggested that subjective or active relations with teachers that pupils had were relevant to their school morale.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 24, 号 1, p. 61-76, 発行日 2004-09
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 11:58:02.173127
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3