Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2009-05-25 |
タイトル |
|
|
タイトル |
物質量とモルに関る教具-開発と利用-の研究 |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
教具 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
模型と製作 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
物質のつぶ概念(粒子性) |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
アボガドロ的理解 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
物質量 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
(要素粒子の)指定 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
モル概念 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
開発 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
豆 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
科学教育 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
teaching tools |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
models and modeling |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
corpuscular concept (granularity) of matter |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Avogadro-like understanding |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
chemical amount (or 'amount of substance) |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
specification |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
mole concept |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
development |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
beans |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
science education |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ETYP:教育関連論文 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
森川, 鐵朗
樫田, 豪利
Morikawa, Tetsuo
Kashida, Hidetoshi
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
前報(23巻1号)では,高校化学における物質量とモルの指導案を検討した。本論文では,この指導案をもとに,授業実践をするための教具を研究する。第1節では,物質量に関る教具の考え方と開発法について考察する。第2節では,生徒が手作りするモデル実験「豆世界」を提案する。この製作実験では「小豆」と「いんげん豆」を化学物質に見立てる。物質量とモルに関る教具は,物質の「つぶ構造」を学習者に意識させるものでなくてはならない。 |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
A previous paper (VOI. 23, No. 1, 2003) proposed an instruction plan for teaching chemical amount and the mole in school chemistry. This paper deals with teaching tools for the instruction plan. The first segment describes how to design and how to develop tools for teaching chemical amount. The second section addresses a model made by hand for high school students; this modeling experiment concerns 'amounts' of red and kidney beans as two kinds of chemical substance. It should be noted that the tools for teaching chemical amount and the mole have to present 'corpuscular concept (granularity) of matter' to the learners. |
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要
巻 23,
号 2,
p. 691-703,
発行日 2004-03
|
出版者 |
|
|
出版者 |
上越教育大学 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0915-8162 |
論文ID(NAID) |
|
|
関連タイプ |
isIdenticalTo |
|
|
識別子タイプ |
NAID |
|
|
関連識別子 |
AN10284863 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |