WEKO3
アイテム
養護学校用音楽科教科書の教材による授業
http://hdl.handle.net/10513/329
http://hdl.handle.net/10513/329b171c99a-e6f7-4f8f-830f-b71de9dee918
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-25 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 養護学校用音楽科教科書の教材による授業 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 養護学校用音楽科教科書 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 音楽の授業 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 教材 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | リズム反応 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Music Textbooks in School for the Mentally Retarded | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Music Class | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Teaching Material | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | rhythmic responces | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | SSUB:音楽 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 特別支援教育 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
齋藤, 一雄
× 齋藤, 一雄
× Saito, Kazuo
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 養護学校用音楽科教科書や解説書が活用されていないという現状がみられるが,教科書には合わせて180曲もの教材が掲載されており,しかも,知的障害児の興味・関心や生活,発達段階に見合った教材が用意されている。そこで,養護学校小学部用の音楽科教科書に掲載されている教材を活用して,音楽の授業がどのように展開できるか,実際に授業を行い,その結果をリズム反応を中心に分析した。対象は小学校特殊学級の5名の児童で,ほとんど正確なリズム反応がむずかしい児童から,八分音符を含むリズムパターンに反応できる児童まで幅広かったが,教師の支援を得ながらも楽しく,授業に参加することができた。また,教科書掲載の教材の活用も有効であることが示唆された。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | The music textbooks in school for the mentally retarded have not been used. The Textbooks have 180 music teaching materials, and they correspond with mentally retarded children's interest, development of music talent, and daily life. We made a teaching plan, using the Textbooks as a teaching material, in mentally retarded class which had 5 children. Their age were 7-12. VTR records were analyzed of children's activities. In rhythmic responces, one child had much difficulty to responded, the others could respond to the complicated rhythmic patterns. But all of them participated in music class pleasantly with supports by teachers, and enjoyed. We found that music teaching materials in the Textbooks are useful. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 23, 号 2, p. 537-547, 発行日 2004-03 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |