WEKO3
アイテム
外国語(英語)学習に対する学生の不安に関する研究(6)
http://hdl.handle.net/10513/413
http://hdl.handle.net/10513/4138a920895-ae8d-44d2-988c-82eb50f6ec5c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-05-25 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 外国語(英語)学習に対する学生の不安に関する研究(6) | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 不安 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | スピーキング | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 自己評価 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 英語科教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 語学教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | anxiety | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | speaking | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | self-evaluation | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | English education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | language education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | STYP:大学 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | SSUB:英語 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
北條, 礼子
× 北條, 礼子
× Hojo, Reiko
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 1994年4月に,本学1年生199名を対象に,英語学習のどのような活動についてどの程度不安を感じているのか,英語で話すときに感じる不安の原因は何か,学生は自分の英語力をどのように評価しているのかなどについてアンケート調査を実施した。その結果,学生は授業中皆の前で英語を話すことに強い不安を感じること,その主な理由は,間違ったり変なことを言って恥をかきたくないと思っているからであること,自分の英語力に対する自己評価は全般的に低いことが明らかになった。さらに本研究結果を先回の研究結果と比較したが,被験者が異なっても以上の3点に関して同様の傾向が見られることが確認された。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | The purpose of this study was to investigate: 1) how anxious students feel toward typical learning activities in English classes; 2) why students feel anxious about speaking English in class; 3) how students self-evaluate their English abilities and 4) determine to what extent these results of the qeustions stated above are consistent with those of a previous study by the author. Data were gathered from 199 university freshmen, using a questionnaire which was administered in April of 1994. Firstly, the data were analyzed by ANOVA. Then, the data were compared with those obatined in the previous study conducted in the previous year, by computating the Spearman correlation coefficients. The results showed that: 1) students were most afraid of speaking English in front of their peers; 2) the possibility of making mistakes in speaking English made students feel most anxious; 3) students evaluated their own English abilities rather low and 4) the results in this study were found to be consistent with those of the previous study by the author. Freshmen in this university at least exhibited th same tendencies concerning anxiety over classroom English, the reasons for the anxiety and also in students' self-evaluation of their English abilities. | |||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 15, 号 2, p. 495-506, 発行日 1996-03 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |