Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2009-07-31 |
タイトル |
|
|
タイトル |
教師の「注意言葉」に対する中学生の受けとめ方 |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
教師の注意言葉 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
説明 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
生徒指導場面 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
中学生 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Teacher's advising words |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
explanation |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
student guidance situation |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
junior high students |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ETYP:教育関連論文 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
STYP:中学校 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
中山, 勘次郎
三鍋, 由貴恵
Nakayama, Kanjiro
Minabe, Yukie
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
本研究では,生徒指導場面における教師の注意言葉が,生徒にどのように受けとめられているかについて検討が加えられた。中学1年生188人を対象として仮想的場面を用いた評定尺度を実施したところ,女子は注意言葉を否定的に受けとめており,とくに他の生徒の前で長々と注意されることを嫌がる傾向が強かった。また,学校生活への意欲が低い生徒に対しても,ていねいに理由を説明して納得してもらう言葉よりは,なるべく短く直接的な言葉で語りかけていく方が,受け入れられやすいことが明らかになった。 |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
In this study, it was aimed to investigate how junior-high students accept their teacher's advising comments in a student guidance situation. One-hundred-and-eighty-eight students read some cases of students who wore clothes prohibited by the school and were given various advising words from their teacher. They were asked to rate their impressions about, and acceptability of the teacher's words. It was found that girls showed negative response especially when they were advised in front of other students. Students who were less motivated to their school life also gave negative response to prolonged explanation. These results suggest the importance of brief and direct instruction as well as careful and legitimate explation. |
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要
巻 26,
p. 367-379,
発行日 2007-02
|
出版者 |
|
|
出版者 |
上越教育大学 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0915-8162 |
論文ID(NAID) |
|
|
関連タイプ |
isIdenticalTo |
|
|
識別子タイプ |
NAID |
|
|
関連識別子 |
AN10284863 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |