ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 29 (2010)

小学校英語教員養成を目指す出張授業への大学生の希望に関する意識調査

http://hdl.handle.net/10513/580
http://hdl.handle.net/10513/580
cdb6f899-8c77-4b7d-b748-a933eb574e24
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo29-23.pdf kiyo29-23.pdf (5.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2010-08-02
タイトル
タイトル 小学校英語教員養成を目指す出張授業への大学生の希望に関する意識調査
言語 ja
タイトル
タイトル A Survey of University Freshmen's Hopes for English Teaching Classes Conducted by the University Students on a Voluntary Basis:For the Purpose of Nurturing Student-teachers
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 出張授業
キーワード
主題Scheme Other
主題 教員養成
キーワード
主題Scheme Other
主題 ゲスト・ティーチャー
キーワード
主題Scheme Other
主題 小学校英語活動
キーワード
主題Scheme Other
主題 English teaching classes conducted by the university students
キーワード
主題Scheme Other
主題 nurturing student-teachers
キーワード
主題Scheme Other
主題 guest teacher
キーワード
主題Scheme Other
主題 English activities at elementary school
キーワード
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
キーワード
主題Scheme Other
主題 STYP:大学
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 北條, 礼子

× 北條, 礼子

北條, 礼子

ja-Kana ホウジョウ, レイコ

Search repository
松崎, 邦守

× 松崎, 邦守

松崎, 邦守

ja-Kana マツザキ, クニモリ

Search repository
Hojo, Reiko

× Hojo, Reiko

en Hojo, Reiko

Search repository
Matsuzaki, Kunimori

× Matsuzaki, Kunimori

en Matsuzaki, Kunimori

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 2008年7月に本学学部1年生151名を対象に, 小学校英語活動に対する学習希望内容と出張授業に関する希望について調査を実施した。データは151名全員の他に中・高英語免許の取得希望がある学生と希望がない学生別に検討した。分析方法として直接確率計算と分散分析を用いた。その結果, 英語活動に関して希望する学習内容は小学校英語活動に直接関わる内容, 英語力を高める内容, 背景的・理論的な内容であった。また, 英語の免許の取得希望者の方が英語に関する知識やフォニックス, 音声面に関心が高いことが示された。出張授業については, 全体的な傾向としては, これまでの出張授業のDVD視聴や大学での練習に関心が高かった。さらに, 英語の免許取得を希望する学生の方が出張授業に関する授業, 出張授業そのもの, 将来小学校で英語を教えたいことに関して関心が高いことが示された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The first purpose of this study is to investigate the contents of courses of teaching English at elementary school which university students who aspire to be teachers hope to take. The second purpose of the study is to investigate what the students think of English teaching classes conducted by the university students on a voluntary basis. The third purpose of the study is to investigate whether or not any differences could be found in the students' hopes for the contents of the courses between the students who hope to obtain English teaching licenses for junior and high school and those who do not hope to do so. The fourth purpose of the study is to investigate whether or not any differences could be found in how the students regard English teaching classes conducted by the university students on a voluntary basis, between the students who hope to obtain teaching licenses of English at junior and high school and those who do not hope to do so. In July of 2008, 151 university students answered the questionnaires, which consisted of a face sheet, twenty-six 5-Point Likert scale items concerning the contents of courses of English teaching to elementary school students, thirteen 5-point Likert scale items concerning English teaching at elementary schools guest teachers, and a request for free comments on the contents of the courses. The students were divided in to two groups, namely 49 students who hoped to obtain English teaching licenses for junior and high school, and 102 students who did not hope to do so. The data was analyzed by a Fisher's exact test and ANOVA.The results of the face sheet revealed that the number of the students who had observed or watched DVDs of the English classes both at elementary school and kindergartens was significantly lower than those who had not; the number of the students who hoped to observe the English classes was significantly higher than those who did not. Moreover, concerning the results of the twenty-six items, all of the items were felt to be necessary for the students, though knowledge of both the Critical Period Hypothesis and Content-Related instruction were rated significantly lower. Concerning the thirteen items, it was revealed that the students hoped to watch DVD soft he English classes held in previous years and to practice lessons before going to teach English to elementary school students. Moreover, the students who hoped to obtain an English teaching license showed stronger interest in English teaching classes conducted on a voluntary basis.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 29, p. 231-240, 発行日 2010-02
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 11:43:06.747460
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3