WEKO3
アイテム
知識理解をベースとした心理教育の意義について
http://hdl.handle.net/10513/34
http://hdl.handle.net/10513/34413858e0-fde0-4759-b378-550ca05fb65b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-12-05 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 知識理解をベースとした心理教育の意義について | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | On the conceptual-learning-based psychoeducation in school setting | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 心理教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 知識理解ベースの教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ストレスマネジメント | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | グループエンカウンター | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | psychoeducation | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | conceptual-learning-based education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | stress management | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | group encounter | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ETYP:教育関連論文 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 心理教育 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
中山, 勘次郎
× 中山, 勘次郎
× Nakayama, kanjiro
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 最近,児童生徒への心理教育が脚光を浴びつつあるが,本研究では,従来の体験ベースの心理教育に対して,知識理解ベースの心理教育について考察した。知識理解ベースの心理教育とは,心のメカニズムを科学的な知識として教える授業のことである。ここで得られる学習は一般的な知識であり,体験ベースの授業から得られる学習が,一回性で個別的な性格を持っている欠点を補うことができる。一方,概念的理解能力が求められるため,適用は高学年に限定されるほか,生徒の日常経験と学習内容とを結びつける活動を,適切に組み合わせる必要がある。 | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | Recently, psychoeducation is attracting attentions as a form of classwide developmental counseling. In this study, conceptual-learning-based psychoeducation was discussed by comparing with previous workshop-like psychoeducation.\ Conceptual-learning-based psychoeducation means a class to teach psychological mechanism as scientific knowledge. Students can learn general knowledge about psychological process. It can supplement the workshop-like psychoeducation which provide only situation-specific and individual learning.\ On the other hand, it can be applied only to the upper grades, because it demands conceptual learning ability, and teachers must connect learning contents to students' daily experience. |
|||||||||||
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要 巻 27, p. 85-95, 発行日 2008-02 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 上越教育大学 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0915-8162 | |||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||
関連識別子 | AN10284863 | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |