Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2009-05-22 |
タイトル |
|
|
タイトル |
モルの次元の教材化と物質量の釣り合いについて |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
物質量 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
物質量釣合(均衡) |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
要素粒子 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
次元 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
一対一対応 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
粒子シート |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
化学物質 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
モル |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
物理量 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
化学量論 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
同一視 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
化学教育 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
amount of substance |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
amount balance |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
elementary entity |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
dimensio |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
one-to-one correspondence |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
entity sheet |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
chemical sbustance |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
mole |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
physical quantity |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
stoichiometry |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
identification |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
chemistry education |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
森川, 鐵朗
田口, 哲
Morikawa, Tetsuo
Taguchi, Satoshi
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
モル(と物質量)の教材化の要点は,その次元の導入法にある。まず化学量論にみられる「一対一対応」などの比較の方法を採用し,次にその方法を用いて化学物質に附随していて釣り合わせられる(等置できる)量をさがし,最後にそのようにして同一視できる量を集めて類をつくることで,物質量の次元は構成される。本論文では,この流れに沿って,物理量としての物質量の次元を考察し,その教材化を試みた。この方向は,SIにおけるモルをめぐる誤解を取り除く道にも通じている。化学教育で扱われる各種の法則を物質量間の等式(釣り合い)として記述することで,化学物質の世界から原子・分子の世界が垣間見られる。化学における物質量の役割を上述の視点から論じることで,生徒・学生の質問「化学では,モルがなぜ必要なのか」に答えることができる。最後の節で,モルの次元指導の骨子をまとめた。 |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
The essential point in teaching amount of substance and the mole is how to introduce students to the dimension. One can construct the dimension by first adopting methods of comparison such as one-to-one correspondence in stoichiometry, secondly equating between quantities with relation to chemical substance by means of one of the methods, and lastly collecting such quantities as a class. This paper shows the dimension as a class of amounts of chemical substance as well as a teaching material. Balancing amounts of substances makes it possible for students to appreciate the atomic/molecular world through the substance world. From the above-mentioned point of view the teachers can show students why chemistry needs the mole. The outline of teaching the dimension is summarized in the last section. |
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要
巻 20,
号 2,
p. 535-548,
発行日 2001-03
|
出版者 |
|
|
出版者 |
上越教育大学 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0915-8162 |
論文ID(NAID) |
|
|
関連タイプ |
isIdenticalTo |
|
|
識別子タイプ |
NAID |
|
|
関連識別子 |
AN10284863 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |