ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 24 (2004-2005)

小学校・中学校における心の居場所に関する研究

http://hdl.handle.net/10513/220
http://hdl.handle.net/10513/220
2187ce7b-fdb7-4650-9436-0beeff489e41
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo24_2-29.pdf kiyo24_2-29.pdf (936.8 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-05-22
タイトル
タイトル 小学校・中学校における心の居場所に関する研究
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 居場所
キーワード
主題Scheme Other
主題 小学校
キーワード
主題Scheme Other
主題 中学校
キーワード
主題Scheme Other
主題 学校空間
キーワード
主題Scheme Other
主題 ibasho
キーワード
主題Scheme Other
主題 elementary school
キーワード
主題Scheme Other
主題 junior high school
キーワード
主題Scheme Other
主題 school space
キーワード
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
キーワード
主題Scheme Other
主題 STYP:小学校
キーワード
主題Scheme Other
主題 STYP:中学校
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 宮下, 敏恵

× 宮下, 敏恵

宮下, 敏恵

ja-Kana ミヤシタ, トシエ

Search repository
石川, もよ子

× 石川, もよ子

石川, もよ子

ja-Kana イシカワ, モヨコ

Search repository
Miyashita, Toshie

× Miyashita, Toshie

en Miyashita, Toshie

Search repository
Ishikawa, Moyoko

× Ishikawa, Moyoko

en Ishikawa, Moyoko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 学校場面において,心の居場所づくりの必要性が最近叫ばれている。しかし,小学校・中学校場面において,どのような居場所があり,その居場所はどのような条件が必要とされるかなどの研究はあまりみられない。本研究の目的は,小学校・中学校における居場所と居場所の条件について調べることであった。小学校においては,教室,クラブ活動,図書室など8場面,中学校においては,教室,トイレ,職員室など8場面それぞれにおいて,居場所の条件を調べた。大学生及び大学院生185名(男性74名,女性111名)に調査を行った。小学校・中学校それぞれにおいて,場面ごとに因子分析を行った。その結果,2因子から4因子が見られた。小学校においては,自分が認められることが居場所の条件として重要であり,中学校においては,気楽に過ごせるということが居場所として重要であるという結果が見られた。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 "kokoro no ibasyo", student's mental places in schools, have been more needed these days. This study sought to examine the "ibasyo" and its necessary conditions in elementary school and junior high school. A questionnaire based on preliminary investigations was given to 185 of university students (74 males and 111 females; mean age= 20.9, SD= 3.24) . The results indicated eight places for "ibasyo" in elementary school (for example, a schoolroom, club activities and library), and eight places for "ibasyo" in junior high school (for example, a schoolroom, toilet and teacher's room). Factor analysis revealed that, two to four factors contributed to determine "ibasyo" in elementary school and junior high school. This shows that, as a condition of "ibasyo", it is important for elementary school students to be recognized, and for junior high school students to feel at ease.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 24, 号 2, p. 783-801, 発行日 2005-03
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 11:58:28.738579
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3