Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2009-05-25 |
タイトル |
|
|
タイトル |
3歳児が数ヶ月にわたって展開した怪獣退治遊びの検討 |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
探検/探検遊び |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
怪獣退治遊び |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
教師の援助 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
幼児教育 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
exploration/explorational play |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
play-fighting against monsters |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
teacher's assistance |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
early childhood education |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ETYP:教育関連論文 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
保育園 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
丸山, 良平
伊藤, 香子
Maruyama, Ryohei
Ito, Kouko
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
本研究は幼稚園の3歳クラスの幼児が数ヶ月にわたって自発的な遊びとして展開した怪獣退治遊びの実態を解明し,考察することを目的とした。具体的には幼児の活動の事例とその保護者が質問紙に回答した家庭でのテレビ視聴や遊びの実情を分析して,怪獣退治遊びが展開できた環境条件,幼児の個人的条件そしてそれに先行した遊びとの関係を考察した。怪獣を探し戦うような遊びは探検遊びと呼ばれる。その多くは教師によって絵本や物語に出てくる架空の生物(例えば,竜や怪獣など)が現実の世界にいると知らされた子どもたちが驚いて始まるといわれている。本研究の事例では,そのような教師が幼児を活動に引き込む援助はなされなかった。そこで架空の生物が実在するように教師が演じて子どもを探検活動に引き入れる援助の意味を考察した。 |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
This study aims to examine features of a series of childrens' spontaneous plays fighting against monsters in a preschool class of three year olds. We analyzed a series of their play times and their parents' answers to the questionnaires about TV programs their children watched and their play habits at home. Then we examined enviromental and personal factors in these situations, and the relationship between these play times and their preceding ones. It is said that most of childrens' explorations or explorational play like play-fighting against monsters may be prompted by astonishment when they listen to their teachers' fictions that imaginary animals (e.g., dragons and monsters) may exist in the real world. The preschool teacher, whom we observed, however, rarely told these fictions which would induce the childrens' fighting against monsters. Thus, we investigated teachers' roles of making them believe in the imaginary animals, to instigate explorational activities. |
書誌情報 |
上越教育大学研究紀要
巻 19,
号 1,
p. 289-302,
発行日 1999-09
|
出版者 |
|
|
出版者 |
上越教育大学 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0915-8162 |
論文ID(NAID) |
|
|
関連タイプ |
isIdenticalTo |
|
|
識別子タイプ |
NAID |
|
|
関連識別子 |
AN10284863 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |