ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 紀要
  2. 021 上越教育大学研究紀要
  3. 23 (2003-2004)

公立小学校における「英会話活動」に関する意識調査 : 小学校英語活動指導者講座参加者に対するアンケート調査をとおして

http://hdl.handle.net/10513/348
http://hdl.handle.net/10513/348
b4c4d583-2bb7-4f99-bc30-f4a5edbcdbba
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo23_2-34.pdf kiyo23_2-34.pdf (618.5 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-05-25
タイトル
タイトル 公立小学校における「英会話活動」に関する意識調査 : 小学校英語活動指導者講座参加者に対するアンケート調査をとおして
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 小学校英語
キーワード
主題Scheme Other
主題 英語活動
キーワード
主題Scheme Other
主題 教員研修
キーワード
主題Scheme Other
主題 調査研究
キーワード
主題Scheme Other
主題 English at elementary schools
キーワード
主題Scheme Other
主題 English activities
キーワード
主題Scheme Other
主題 in-service training
キーワード
主題Scheme Other
主題 survey
キーワード
主題Scheme Other
主題 ETYP:教育関連論文
キーワード
主題Scheme Other
主題 STYP:小学校
キーワード
主題Scheme Other
主題 SSUB:英語
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 北條, 礼子

× 北條, 礼子

北條, 礼子

ja-Kana ホウジョウ, レイコ

Search repository
松崎, 邦守

× 松崎, 邦守

松崎, 邦守

ja-Kana マツザキ, クニモリ

Search repository
Hojo, Reiko

× Hojo, Reiko

en Hojo, Reiko

Search repository
Matsuzaki, Kunimori

× Matsuzaki, Kunimori

en Matsuzaki, Kunimori

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,公立小学校教諭の小学校英語に対する意識を明らかにすることである。2003年6月にN県小学校英語活動指導者講座に参加した公立小学校数論32名を対象に,5段階尺度形式のアンケートを実施した。調査の結果,問題点として強く意識されていたのは,時間確保の難しさ,クラス人数が多すぎること,英語を担当する教員(日本人の英語専科教員,ALT)が少ないこと,カリキュラム・教材を作る時間やノウハウの不足,すぐに使える教材の不足であり,小学校で英語活動を実施する際に小学校教員が直面している大変現実的な問題であった。また,研修希望内容としては日本の文化に関する知識と臨界期仮説や第二言語習得に関する理論が研修内容としての必要性が,他の項目内容に比べて,どちらかというと低く捉えられていることがわかった。また,研修希望内容として希望の強いものは,チャンツの活用法,英語のゲームの進め方,英会話活動を進めるのに必要なClassroom Englishであることが明らかになった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study investigates how elementary school teachers think about problems with English activities at public elementary schools and in what contents of in-service training courses they hope to attend. Questionnaires with a 5-point scale form were given to 32 elementary school teachers who attended the lecture for leaders of English activities at elementary schools in June of 2003. The questionnaire consisted of 41 items. 19 out of 41 items asked about the problems with English activities at elementary schools, while 22 items asked about what contents of future in-service training the teachers hoped to learn about. The results showed t h a t : 1 As for the problems with English activities at public elementary schools, the teachers felt they had neither enough time nor knowledge to create both the curricula and instructional materials for English activities, and 2 The teachers hope to attend in-service training where they can learn how to effectively utilize chants and games, as well as learn classroom English which is necessary to practice English activities, especially with ALTs.
書誌情報 上越教育大学研究紀要

巻 23, 号 2, p. 803-813, 発行日 2004-03
出版者
出版者 上越教育大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0915-8162
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 AN10284863
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:33:28.472379
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3